حرفه وطن
 
قالب وبلاگ

 

 

 

 

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)دفاتر «مطالعات انرژی، صنعت و معدن» و «زیربنایی» مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان این‌که «لامپ‌های کم‌مصرف بیش از 20 سال است که در دنیا متداول شده و در اماکن مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند» افزودند: در واقع به دلیل مصرف انرژی پایین، این نوع لامپ‌ها در مقایسه با لامپ‌های رشته‌ای، بسیار مورد استقبال قرار گرفته و استفاده از آن‌ها رایج شده است. اما مصرف این نوع لامپ‌ها به دلیل جیوه موجود در آن‌ها و همچنین پرتوهای فرابنفشی که تولید می‌کنند، همواره با نگرانی‌هایی توام بوده و اکنون پس از سپری شدن سال‌ها از مصرف این لامپ‌ها، عوارض منفی آن‌ها بر سلامت انسان – هم به دلیل جیوه موجود و هم به علت پرتوهای فرابنفش به کار رفته در آن‌ها – مورد بررسی قرار گرفته است. آن‌چه با اطمینان می‌توان گفت این است که متخصصان در مورد سمی بودن جیوه موجود در این لامپ‌ها اتفاق نظر دارند، اما سوال‌هایی درباره میزان جیوه و اشعه فرابنفش این لامپ‌ها و دست یافتن به این‌که چه میزان و چه حجمی از آن‌ها در بروز سرطان تاثیر دارند مطرح شده‌اند.

 

این نکات که همگی نشان از نگرانی‌ها و ابهامات پیرامون استفاده از لامپ‌های کم مصرف دارند بیانگر استفاده نکردن از این لامپ‌ها نیست، بلکه وقتی استفاده از یک ابزار عمومیت دارد و در عین حال نگرانی‌هایی از نظر تاثیر بر سلامت انسان، پیرامون آن مطرح می‌شوند باید بررسی و تحقیق و اطلاع‌رسانی بیشتری هم در آن خصوص صورت گیرد یا راهکارهایی بیان شوند تا عوارض هرچند احتمالی‌شان کاهش یابند. استفاده از لامپ‌های کم‌مصرف به دلیل صرفه‌های اقتصادی که در طولانی‌مدت دارند در همه جای دنیا به طور وسیعی رواج دارد این در حالی است که بنابر اذعان متخصصان امر سلامت، نور این لامپ‌ها می‌تواند عوارضی برای افراد داشته باشد. در کشور ما نیز این لامپ‌ها به خاطر کم مصرف بودن‌شان ، در بین مردم طرفداران زیادی دارد و در سطح وسیعی از ادارات، کارخانه‌ها و منازل استفاده می‌شوند و از این رو باید درباره مضرات و خطرات ناشی از این نور اطلاع‌رسانی کافی انجام شود.

 

یادآوری این عوارض و مشکلات هرچند هم اندک باشد، ضروری است و باید راهکارهای لازم برای کاهش عوارض آن ارائه شوند در عین حال باید به خاطر داشت که این لامپ‌ها بسیاری از عوارض‌شان را در بلندمدت نشان می‌دهند به صرف این‌که هم‌اکنون عارضه‌ای دیده نشده است، نباید از آسیب‌هایی که ممکن است در بلندمدت ظاهر شوند غافل شد. استفاده از لامپ‌های کم مصرف بدون شک از نظر مصرف کمتر انرژی مطلوبند اما متخصصان پوست به این نتیجه رسیده‌اند که بهتر است در محل‌هایی که افراد مرتبا در آن‌ها حضور دارند این لامپ‌ها به صورت مستقیم استفاده نشود و لامپ‌ها داخل حصار قرار بگیرند تا هم در مصرف انرژی صرفه جویی شده باشد و هم این‌که به سلامت مردم آسیبی وارد نیاید.

 

مرکز پژوهش‌ها همچنین تصریح کرد که متاسفانه به علت تاخیر آموزش بعد از ورود تکنولوژی در کشور ، آگاهی مردم از این خطرات کافی نیست، ضمن این‌که متاسفانه هنوز پروتکل جمع‌آوری این لامپ‌ها را نیز در کشور نداریم ضمن این‌که به علت پرداخت یارانه از سوی دولت برای این لامپ‌ها، با مصرف فراوان و به همین نسبت خطرات بالای این نوع لامپ‌ها در جامعه مواجهیم البته قطعا استفاده از لامپ‌های رشته‌ای قدیمی به جای این لامپ‌ها کار عاقلانه‌ای نیست، زیرا لامپ‌های رشته‌ای قدیمی بیش از نور، گرما تولید می‌کنند و از نظر اقتصادی هیچ توجیهی ندارند.

 

در کشورهای پیشرفته صنعتی مانند آمریکا، استرالیا و کانادا عمر مفید لامپ‌ها از 5 تا 10 هزار ساعت عنوان شده است و مصرف کننده پس از پایان زمان عمر مفید لامپ، آن را به مراکز بازیافت تحویل می‌دهد تا به روش‌های خاصی معدوم شود، اما متاسفانه در ایران مصرف کننده به دلیل نبود آیین‌نامه‌ها یا پروتکل ملی تا زمان شکسته نشدن از آن استفاده می‌کند. ضمن این‌که هیچ‌گونه مدیریتی در خصوص این‌گونه پسماندها که جزء پسماندهای ویژه و خطرناک قرار می‌گیرند ، صورت نمی‌گیرد . این امر در حالی است که قانون مدیریت پسماند در کشور به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده و لازم الاجراست، اما متاسفانه توجه کافی به این مقوله مهم نمی‌شود.

 

لذا باید پروتکلی در زمینه استفاده صحیح و معدوم کردن لامپ‌های کم مصرف در کشور تدوین شود. این پروتکل که می‌تواند ضامن سلامت محیط زیست باشد باید از سوی وزارت نیرو و با همکاری وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تدوین و در سطح ملی اجرایی شود.

 


موضوعات مرتبط: برق و الکترونیک، فناوری و سیستم، ،
برچسب‌ها:
[ جمعه 16 آذر 1392برچسب:, ] [ 7:42 ] [ عیسی میرداروطن ] [ ]

سرعت اینترنت در حد نور، دسترسی بی فناوری اینترنت بی سیم با سرعت بالا، آموزش و فرهنگ فناوری، پتانسیل آینده و محل تولد گجتهای محبوب فناوری از ویژگی 10 شهری هستند که جلوه های فناوری مدرن در آن به اوج خود رسیده است.

دانلود روزنامه صبح امروز با سرعت نور، انجام کارهای معوق هنگام صرف یک فنجان قهوه در کافی شاپ، رفتن خرید و پرشدن حافظه گجت همراهتان با برنامه های سودمند تنها جلوه های کوچکی از شهرهایی هستند که سرعت اینترنت در آنها در بالاترین حد قرار دارد، در این شهرها فروشگاه ها پراز گجتها و برنامه های اجرایی و نرم افزارهایی است که حتی گجتهای جیمزباند در مقابل آن هیجان چندانی ندارد.

باید این نکته مورد توجه قرار گیرد که این فهرست 10 شهر برتر فناورانه در جهان به ترتیب خاصی ارائه نشده است، این فهرست معیارهایی چون سرعت اینترنت، هزینه، دسترس پذیری، دسترسی به اینترنت بی سیم، انطباق با فناوری و حمایت از فناوری، آموزش و فرهنگ فناوری، پتانسیل آینده، در دسترس بودن گجتها و معیارهای دیگری را در نظر گرفته و براساس آن بزرگترین شهرهای فناورانه در دنیا را معرفی کرده است.


برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ پنج شنبه 15 آذر 1392برچسب:, ] [ 8:38 ] [ عیسی میرداروطن ] [ ]

کلسترول خون به دو صورت است:

کلسترول بد یا LDL

اگر میزان کلسترول بد خون یا LDL (لیپوپروتئین با چگالی کم) در خون افزایش یابد، این کلسترول در دیواره رگ های خونی رسوب کرده و منجر به تنگ شدن و انسداد عروق می شود. این وضعیت می تواند انعطاف پذیری رگ ها را کم کرده و منجر به سخت شدن دیواره سرخرگ ها، تصلب شرایین، ایجاد لخته و در نهایت حمله قلبی و سکته شود.

کلسترول خوب یا HDL

کلسترول خوب یا HDL (لیپوپروتئین با چگالی زیاد) بر خلاف LDL مانع بروز حمله قلبی می شود. کاهش این کلسترول در خون می تواند خطر حمله قلبی و سکته را افزایش دهد. این نوع کلسترول با پیشگیری از رسوب LDL، از انسداد رگ ها جلوگیری می کند.

افزايش كلسترول خوب یا HDL برخلاف كلسترول بد یا LDL يك مزیت محسوب می شود. در حقیقت نکته مهم در مورد چربی های خون، نسبت HDL بهLDL است و از آنجایی که افزايش HDL باعث بهبود اين نسبت می شود، خطر بیماری های قلبی و سکته را کاهش می دهد.

تحقيقات انجام شده در ژاپن نشان داد كه ورزش از جمله پياده روی، دوچرخه سواری يا شنا حداقل 2 بار در هفته به مدت 1ساعت يا 4 بار در هفته به مدت 0.5 ساعت می تواند باعث افزايش HDL (كلسترول خوب خون) شود. در اين مطالعه بيش از 1400 زن و مرد مورد بررسی قرار گرفتند. افراد به 3 گروه مختلف تقسيم شدند، گروهی كه طی هفته 3 يا 4 بار بين 0.5 تا 1 ساعت ورزش های مختلف هوازی انجام می دادند، گروهی كه ميزان ورزش هفتگی آنها كمتر از 1 ساعت بود و گروهی كه تقريباً هيچ ورزش و فعایت بدنی انجام نمی دادند. پس از 8 تا 12 هفته مشخص شد در افرادی كه ورزش منظم و مداوم انجام می دادند، افزايش نسبی HDL در خون قابل ملاحظه بود و در دو گروه ديگر اين تغيير مشاهده نشد.

متخصصان معتقدند ورزش كردن حتی اگر فقط در اوقات بیکاری و فراغت افراد باشد، مثلا پیاده روی روزانه به مدت 15 دقيقه، يا به مدت 30 دقيقه 3 تا 4 بار در هفته می تواند تاثيرات بسيار مثبتی روی سلامتی افراد داشته باشد و از بیماری های قلبی- عروقی پیشگیری نماید. برای رسیدن به این هدف، علاوه بر ورزش، پیروی از یک رژیم غذایی سالم نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است.


موضوعات مرتبط: طب سنتی، بهداشت، ،
برچسب‌ها:
[ چهار شنبه 13 آذر 1392برچسب:, ] [ 10:14 ] [ عیسی میرداروطن ] [ ]

بررسی ها نشان می دهد که مصرف روغن در انواع مختلف حتی روغن زیتون ( در صورت مصرف زیاد) منجر به روز چاقی دور شکم و پهلو شده که حاصل از تجمع و سفت شدن چربی در این نواحی است که در حقیقت همه این مشکلات از مصرف نادرست روغن ها چه جامد و چه انواع گیاهی آن سرچشمه می گیرد.

تحقیقات نشان می دهد که در این شیوه هر چقدر بشقاب غذا بزرگتر باشد ما آن را پرتر می کنیم و در نتیجه به علت وجود نوعی طمع به آن غذای بیشتری می خورد و پرخوری می کنیم که این عمل در دراز مدت تبدیل به نوعی عادت غذایی شده و حجم غذا و در نتیجه لایه های چربی زائد بدنمان به مرور بیشتر و بیشتر می شود.

هیچ رژیم غذایی خاصی برای رفع چربی های موضعی وجود ندارد. ناگفته نماند که بررسی ها نشان داده است به جای مصرف روغن درحین آماده ساز یا طبخ غذا اگر آن را یک بار و بعد از پخت روی غذاها اسپری کرده تا میزان ۵۰درصد در مصرف روغن در غذاها صرفه جویی شده و همین امر نیز از تجمع چربی در نواحی مختلف بدن می تواند جلوگیری کند.

1 - پیاده روی :

یکی از ساده ترین راه های آب کردن چربی شکم و اطراف کمر پیاده روی می باشد که حداقل باید ۳۰دقیقه در روز وبه طور مرتب انجام گیرد و پیاده روی شما باید سریع و به هدف ورزش انجام گیرد، نه برای خرید رفتن یا تماشای ویترین مغازه ها!

 

2 - ورزش دوچرخه زدن :

برای انجام این ورزش باید روی زمین دراز بکشید و دستان خود را در دو طرف پاهایتان قرار دهید و پاهای خود را بالا ببرید و در هوا رکاب بزنید و این کار را تا ۲ دقیقه ادامه دهید و سپس پاهای خود را پایین آورده دوباره این کار را تکرار کنید این ورزش باعث آب شدن چربی های اطراف کمر شما می شود.

3 - پاها با زاویه ی ۹۰درجه :

در این روش که بسیار شبیه دوچرخه سواری در هوا می باشد باید روی زمین دراز بکشید و پاهایتان را به یک سطح نزدیک کرده و زاویه ی ۹۰ درجه با آن سطح بسازید و شروع به بالا و پایین کردن پاهای خود بکنید به حالت رکاب زدن ،این ورزش باعث تقویت عضلات شکمی شما می شود

4 - چرخش تنه :

این ورزش باعث باریک شدن کمر می شود و شما می توانید در منزل یا باشگاه به راحتی آن را انجام دهید، برای انجام این ورزش باید تکیه گاهی را با دست گرفته سپس به سمت چپ و راست بچرخید.

5 - طناب زدن :

این ورزش را که حتما از دوران کودکی به یاد دارید، بله طناب زدن به خصوص در هوای آزاد باعث آب شدن چربی های اطراف شکم و کمر می شود.


موضوعات مرتبط: طب سنتی، بهداشت، ،
برچسب‌ها:
[ چهار شنبه 14 آذر 1392برچسب:, ] [ 2:0 ] [ عیسی میرداروطن ] [ ]

زمانی که با کامپیوتر کار می کنید و یا در یک شرکت مجبورید در همان موقعیت برای ساعت ها حتی نصف روز بدون فعالیت بنشینید، این نه تنها به شما و چشم شما لطمه می زند، بلکه باعث مشکلات سلامتی دیگر مانند افزایش وزن نیز می شود. با این حال، برای سالم ماندن در محل کار موارد بسیار ساده ای برای حفظ سلامتیتان وجود دارد که باهم مرور می کنیم:

1 - به خود استراحت کوچک بدهید

اگر شغل شما در یک مکان نشستن برای ساعتها است ، استراحت کوچک لازم است. شما می توانید به کافه تریا یا دستشویی بروید و یا فقط در اطراف فضای اداری راه بروید. این به شما یک استراحت از وضعیت بد را می دهد و همچنین یک ورزش خوب برای بدن شما است.

2 - خوردن میوه جات

هنگامی که شما در محل کار هستید بدی کار اینست که واقعا متوجه نیستید که چه مقدار غذا می خورید. پس باید خوردنیهای مناسب در محل کار داشته باشید مثل میوه و سبزیجاتی مثل هویچ و ….

3 - نوشیدن مقدار زیادی آب

نوشیدن مقدار زیادی آب هنگامی که مشغول به کار هستید بسیار مهم است . هنگامی که شما کم تحرک هستید، فکر می کنید تشنه نیستید، اما در هر صورت بدن به آب نیاز دارد .

4 - ورزش های کوچک

می توانید تمرینات کششی کوچک و یا چند حرکت یوگا را انجام دهید اگر در فضای مورد نیاز بتوانید آن را انجام دهید . کشش بدن به شما اجازه استراحت میدهد

5 - زیاد قهوه نخورید

بسیاری از افرادی که زمان زیادی را در محل کار هستند به قهوه معتاد می شوند. آنها این کار را برای داشتن انرژی بیشتر انجام می دهند چون کافئین قهوه موجب بی خوابی می شود . اعتیاد به کافئین می تواند واقعا اعتیاد ناسالم باشد و اگر می خواهید در محل کار سالم باشید، نیاز به کاهش در مصرف کافئین دارید.

6 - استراحت برای دوری ازمانیتور

چشم منعکس کننده وضعیت سلامتی شماست. استراحت کافی و جلوگیری از نگاه کردن به مانیتور خوب است . چشم خود را مالش ندهید

اگر سالم غذا بخورید، استراحت منظم با تمرینات ورزشی در یک فضای محدود کار، داشته باشید سالم خواهید بود . همچنین عصرانه را با توجه به وزن خود کاهش دهید


موضوعات مرتبط: بهداشت، فناوری و سیستم، فناوری ، ،
برچسب‌ها:
[ چهار شنبه 13 آذر 1392برچسب:, ] [ 10:3 ] [ عیسی میرداروطن ] [ ]

یک متخصص تغذیه گفت: برخلاف باورعمومی مردم مقدار لطمه به مواد مغذی غذا هنگام پخت با ماکروفر کمتر از سایر روش های پخت است.

دکتر احمدرضا درستی گفت: پخت با ماکروفر ممکن است موجب ایجاد برخی ضایعات در مواد مغذی شود٬ ولی مقدار لطمه به غذا هنگام پخت با ماکروفر بیشتر از سایر روش های پخت نیست و استفاده از ماکروفر برای پخت و پز مناسب تر از بسیاری دیگر روشهای پخت است. وی، مدت زمان کم تر حرارت دهی را به عنوان یکی از دلایل برتری پخت غذا با ماکروفرعنوان کرد و افزود: مدت زمان کمتر احتمال تشکیل بو و خشک شدن غذا را کاهش می دهد. همچنین مواد مغذی آن را نسبت به بقیه روش های پخت بیش تر حفظ می کند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران افزود: از بین رفتن باکتری ها و دیگر عوامل بیماری زا باعث جلوگیری از ایجاد سمیت دراثر پخت با ماکروفر می شود که این از دیگر برتری های پخت غذا با ماکروفر است. درستی با اشاره به این که قدرت گرم  کنندگی اجاق ماکروفر در سطح غذا بیشتر است، توصیه کرد: بهتر است قطعات کوچکتر مواد غذایی در مرکز ظرف و قطعات بزرگتر در کنار ظرف باشند و درب ظرف در طی پخت بر روی آن باشد تا بخار در ظرف جمع شود و به پخت مناسب تر غذا کمک کند.

وی با بیان این که در ظرف نباید کاملا بسته باشد تا مقداراندکی از بخار نیز خارج شود، افزود: بهترین ظروف برای استفاده در ماکروفر، ظروف شیشه ای هستند و استفاده از ظروف فلزی معمول می تواند خطرناک باشد. این متخصص تغذیه در رابطه با اتمام پخت در ماکروفر، اظهار کرد: پس از اینکه کار پخت در اجاق ماکروفر به پایان رسید، باید مدت کوتاهی صبر کرد و سپس غذا را از دستگاه خارج و مصرف کرد چرا که پخت غذا تا مدتی پس از خاموشی دستگاه ادامه دارد.

درستی با بیان اینکه غذایی که یخ زدایی شده آمادگی بیش تری جهت آلودگی میکروبی و فساد دارد، افزود: هنگامی که غذایی در این دستگاه یخ زدایی می شود، بهتر است در دستگاه جا نماند وهر چه سریع تر مورد استفاده قرار گیرد زیرا چنین غذایی آمادگی بالایی جهت آلودگی میکروبی و فساد دارد.


موضوعات مرتبط: صنایع غذایی، نگه داری، ،
برچسب‌ها:
[ سه شنبه 11 آذر 1392برچسب:, ] [ 1:30 ] [ عیسی میرداروطن ] [ ]

اگر تاکنون تحت تاثیر عقاید و باورهایی از قبیل آنچه که در این مقاله خواهید خواند زندگی کرده اید ،به شما توصیه میکنیم با تازه ترین یافته های محققان هماهنگ شوید و روش خود را تغییر دهید.

 

بازی های کامپیوتری

پدر و مادرها فکر میکنند که بازی های کامپیوتری ،بچه ها را از درس و مشق شان غافل می کنند ، اما باید بدانید که محققان کشف کرده اند که بازی های کامپیوتری ، هماهنگی دست با چشمان کودک را افزایش می دهند.اما باید مراقب باشید که انجام این بازی های کامپیوتری به صورت اعتیاد و ساعت های طولانی در نیاید.

 

لبنیات پر چرب بخوریم با کم چرب؟

اگر عادت کرده اید که از لبنیات بدون چربی یا کم چرب استفاده کنید این عادت خود را ترک کنید. تحقیقات نشان داده است که استفاده مداوم از لبنیات کم چرب و بدون چربی باعث می شود روند تخمک گذاری در خانمها مختل شده و تخمدان ها تعادل خود را از دست بدهند.مقدار کمی چربی برای ترشح هورمون ها و تسریع روند تخمک گذاری لازم و ضروری است.

گوش کردن به موسیقی با صدای بلند

اگر فرزند شما دوست دارد با صدای بلند موسیقی گوش دهد نگران نباشید ، این کار برای برای بدن شما مفید و حتی ضروری است.

بسیاری از تحقیقات نشان داده کسانی که از کافئین استفاده می کنند ،کمتر به بیماری پارکنیسون دچار می شوند. همچنین این ماده از بروز آلزایمر نیز در افراد تا حد زیادی جلوگیری می کند.

مادر کارمند بودن

بعضی اوقات استرس نگهداری از فرزندان و خانه داری و در عین حال انجام دادن کارهای شرکت خسته و افسرده تان می کند؟ اما باید بدانید کار کردن در کنار نگهداری از فرزندان برای سلامتی تان مفید است. خانمهای خانه دار به نسبت زنان شاغل ،بیشتر در معرض انواع بیماری های جسمی و روحی قرار دارند. آنها بیشتر به انواع بیماری قلبی ، دیابت و افسردگی دچار می شوند. در عین حال زنانی که بیرون از خانه شاغل هستند ،تحرک بیشتری داشته و از سلامت بیشتری نیز برخوردار می شوند.

نور خورشید

برای سالها دانشمندان قرار گرفتن در مقابل نور خورشید را مضر و خطرناک می دانستند.اما تحقیقات مدرن نشان داده است که این امر می تواند حتی مفید نیز باشد.همه ما میدانیم که نور خورشید منبع خوبی برای تامین ویتامین D بدن است که به استحکام و سلامت استخوان ها کمک فراوانی می کند. تحقیقات اخیر نشان داده است که این ویتامین از بروز سرطان سینه و پروستات و همچنین از افزایش کلسترول بد و مضر در بدن نیز جلوگیری می کند.

 


موضوعات مرتبط: بهداشت، بیماری و واکسن، ،
برچسب‌ها:
[ سه شنبه 7 آذر 1392برچسب:, ] [ 9:0 ] [ عیسی میرداروطن ] [ ]

یک متخصص پوست و زیبایی گفت: زخم بستر بیش از آن که به دلیل مقابله پوست و بستر باشد، ناشی از مقابله استخوان و پوست است چرا که هنگامی که برای مدتی طولانی بدون حرکت بر روی یک نقطه از بدن می خوابید، منطقه ای که به استخوان نزدیک تر است قرمز و دردناک می شود، دلیل حساس شدن پوست، فشرده شدن آن در بین استخوان و بستر است.

دکتر رضایی با اشاره به اینکه زخم بستر عموماً در نواحی از بدن اتفاق می افتد که استخوان زیرین آن نسبتاً به پوست نزدیکتر است، عنوان کرد: در بسیاری موارد فشار موجب می شود پوست تحریک و ملتهب شود.

وی با بیان اینکه نام گذاری زخم بستر اشتباه است، تصریح کرد: این ضایعه تنها در افرادی که کاملاً گرفتار بستر هستند رخ نمی دهد، بلکه افرادی که بر روی صندلی چرخدار می نشیند نیز چنین مشکلی دارند، حتی در بسیاری موارد هنگامی که این افراد بر روی صندلی نشسته اند فشاری که به یک نقطه خاص از بدن آنان وارد می شود، بیشتر است.

وی با بیان این که بهتر است زخم بستر را زخم فشاری بنامیم، افزود: این زخم در مراحل اولیه می تواند به صورت یک لکه قرمز که محو نمی شود بروز کند و در صورت عدم درمان ضایعه گسترش پیدا کرده و در نهایت پوست ترک خواهد خورد و به یک زخم عفونی باز تبدیل خواهد شد.

این متخصص با بیان اینکه این زخم در موارد بسیار شدید می تواند منجر به از بین رفتن بافت ها و حتی استخوان و عضلات شود، اظهار کرد: با آن که زخم بستر در بین افرادی که گرفتار بستر هستند شایع تر است، اما هر کس که چندین هفته در بیمارستان بستری شده و یا حتی ممکن است پس از یک ساعت پس از وارد آوردن فشار به پوست، ظاهر شود.

رضایی با اشاره به اینکه این ضایعات می توانند در اثر سایش بر روی پوست تشدید شوند، گفت: عدم رعایت بهداشت، رطوبت ناشی از بی اختیاری، ضعف جریان خون و ساییدگی ناشی از جابجا شدن در بستر همگی مشکلات شایعی هستند که در افرادی با بیماری شدید رخ می دهند.

وی ادامه داد: زخم بستر در بیشتر موارد در ناحیه کمر، استخوان خاجی و باسن به وجود می آید، البته این جراحت ممکن است روی زانو، قوزک، پاشنه پا و پشت سر نیز رخ دهد و در بین افراد مسن به دلیل کاهش فعالیت و نازک شدن پوست آنها که توان و تحمل پوستشان در مقابل فشار کاهش یافته، شایع تر است.

این متخصص با تأکید بر اینکه بهترین دوره زمانی برای درمان زخم بستر، پیش از ایجاد تاول است، گفت: باید بهبود زخم را با مقیاس هفته ها اندازه گرفت نه روزها، چرا که هنگامی که تاول شکل بگیرد زمان زیادی برای بهبود لازم است و این زخم به کندی ترمیم می شود.

رضایی بهترین کار را برای متوقف کردن این زخم بررسی علائم بروز این حساسیت دانست و افزود: برطرف نمودن فشار از نقطه زخم مهمترین اقدامی است که می توان انجام داد.

وی با بیان اینکه باید به طور متناوب وضعیت بدن بیمار را تغییر داد، تصریح کرد: اگر فرد می تواند حرکت کند، از او بخواهید هر 15 دقیقه خود را حرکت دهد و اگر فردی که از او مراقبت می کنید بدون حرکت است، حداقل هر یک ساعت او را جابجا کنید.

این متخصص با اشاره به اینکه بسیاری از مردم به منظور کاهش فشار از روتشکی هایی از جنس جعبه مقوایی تخم مرغ یا پوست بره استفاده می کنند، گفت: هیچ یک از این موارد به میزان کافی، جهت ممانعت از به وجود آمدن زخم بستر، فشار را کاهش نمی دهند، باید توجه داشت که بهترین راه استفاده از نوعی تشک های بادی است که دارای پمپ هوا هستند؛ چراکه هرگاه بخواهید می توانید آن را باد کرده و هرگاه که بخواهید می توانید باد آن را خالی کنید.

وی با بیان اینکه بدن ماده ای به نام عامل رشد ترشح می کند که به ترمیم زخم کمک می کند، تصریح کرد: باید زخم بستر را با ماده ای بنام سالین شستشو داده و سپس آنرا با یک پانسمان بی منفذ بپوشانید.

رضایی ادامه داد: در صورت تعویض هرروز پانسمان فرصت ترمیم زخم را به محل جراحت نداده، لذا استفاده از یک پانسمان بی منفذ این فرصت را به عامل رشد می دهد تا در تماس کافی با سطح پوست باشد و در بسیاری موارد ترمیم زخم را شتاب می دهد.

رضایی با اشاره به اینکه نظر به خاصیت محرک ادرار و مدفوع، افراد فاقد حرکت و مبتلا به بی اختیاری چهار بار بیشتر از دیگر افراد مستعد گرفتار به زخم بستر هستند، تصریح کرد: این افراد نیازمند مراقبت ویژه پوستی هستند؛ لذا باید از محصولاتی نظیر افشانه های شستشو دهنده و یا محافظ های مرطوب که ویژه افراد مبتلا به بی اختیاری ساخته شده اند استفاده شود.

این متخصص با عنوان اینکه سوء تغذیه اولین چیزی است که در افراد مبتلا به زخم بستر مشاهده می شود، ادامه داد: پوست بزرگترین ارگان بدن است و به مانند دیگر اعضای بدن در صورتی که به مقدار کافی مواد دریافت نکند به شدت آسیب می بیند.

وی افزود: به منظور غذا رسانی کافی به پوست، در روز دست کم نوشیدن هشت لیوان آب و غذایی متناسب حاوی مقدار کافی پروتئین از جمله ماهی می تواند پاسخگوی نیازهای جسمی فرد باشد، لذا علاوه براینکه پروتئین ترمیم کننده بافت های بدن است، می تواند جهت حفظ سلامتی پوست مفید باشد.

رضایی در پایان خاطرنشان کرد: مصرف 500 میلی گرم ویتامین ث دو بار در روز اندازه تعداد زخم های بستر را تا 84 درصد کاهش می دهد، البته افراد پیش از مصرف این ویتامین باید با دکتر خود مشورت کنند.


موضوعات مرتبط: بهداشت، بیماری و واکسن، ،
برچسب‌ها:
[ دو شنبه 4 آذر 1392برچسب:, ] [ 22:46 ] [ عیسی میرداروطن ] [ ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

به وبلاگ حرفه وطن خوش آمدید
نويسندگان
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان حرفه وطن و آدرس herfevatan.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





آرشيو مطالب
اسفند 1396
فروردين 1396 اسفند 1395 بهمن 1395 دی 1395 خرداد 1395 فروردين 1395 آذر 1394 شهريور 1394 مرداد 1394 تير 1394 خرداد 1394 ارديبهشت 1394 فروردين 1394 اسفند 1393 بهمن 1393 دی 1393 آذر 1393 آبان 1393 مهر 1393 شهريور 1393 مرداد 1393 تير 1393 خرداد 1393 ارديبهشت 1393 فروردين 1393 اسفند 1392 بهمن 1392 دی 1392 آذر 1392 آبان 1392 مهر 1392 شهريور 1392 مرداد 1392 تير 1392 خرداد 1392 ارديبهشت 1392 فروردين 1392 اسفند 1391 بهمن 1391 دی 1391
امکانات وب

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 16
بازدید دیروز : 3
بازدید هفته : 16
بازدید ماه : 2137
بازدید کل : 218268
تعداد مطالب : 511
تعداد نظرات : 65
تعداد آنلاین : 1



Alternative content



استخاره آنلاین با قرآن کریم


تعبیر خواب آنلاین

خطاطي نستعليق آنلاين