حرفه وطن
 
قالب وبلاگ

كري و شين زوجي آمريكايي هستند كه براي حل معضل نداشتن مسكن براي زندگي ايده اي بسيار خلاقانه را طرح كرده اند.
به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ، اين زوج آمريكايي ساكن ايالت تگزاس آمريكا با ساخت خانه اي چوبي و قابل حمل كه تنها 18 متر مربع زير بنا دارد زندگي بسيار خوبي را در آن سپري مي كنند.
اين دو در خصوص اين اقدام خود مي گويند:
 اين زوج آمريكايي ساكن ايالت تگزاس آمريكا با ساخت خانه اي چوبي و قابل حمل كه تنها 18 متر مربع زير بنا دارد زندگي بسيار خوبي را در آن سپري مي كنند.
اين دو در خصوص اين اقدام خود مي گويند:سالهاست كه دغدغه اصلي جوانان آمريكايي داشتن خانه است اما نمي توان به سادگي به آن دست يافت و به همين دليل ما خانه اي سيار براي خودمان ساختيم تا در آن زندگي كنيم و اكنون نيز از داشتن چنين زندگي اي بسيار راضي هستيم.
خانه فوق عليرغم آنكه تنها 18 متر زيربنا دارد ، داراي 3 اتاق خواب مجزا و  ديگر امكانات يك خانه همچون آشپزخانه،سرويس بهداشتي و غيره است.
طبق گفته اين زوج با ساختن اين خانه علاوه بر صرفه جويي بسيار در پرداخت اجاره خانه ، آنها را از دغدغه خريد خانه در آينده راحت كرده است و طبق اظهارات اين دو ، آنها تصميم دارند تا سالها در اين خانه زندگي كنند.
هزينه زندگي در اين خانه با احتساب تمامي مخارج از جمله بهاي انرژي و مخارج غذايي تنها 350 دلار در آمريكا است كه رقمي بسيار مطلوب در اين كشور محسوب مي شود.


موضوعات مرتبط: ساختمان، ،
برچسب‌ها:
[ جمعه 27 ارديبهشت 1392برچسب:, ] [ 23:1 ] [ عیسی میرداروطن ] [ ]

 

به نظر شما مایکروفر بهتره یا آون توستر؟

 

البته که توستر بهتر از میکروویو است زیرا تنها با سیستم برق کار می کند و از امواج و مگنت خبری نیست. میکروویو که به اشتباه ماکروویو خوانده می شود، از ترکیب دو واژه مایکرو یا میکروMICRO(به معنی کوچک) وویوWAVE (به معنی موج) تشکیل شده است و به معنای امواج با طول موج کوتاه و تعداد نوسانات (فرکانس) بسیار بالا می باشد. فرکانس چنین امواجی، بین۳۰۰ مگاهرتز تا چند گیگاهرتز در ثانیه می تواند باشد. بُرد چنین امواجی کوتاه بوده و در حد چند متر است، ولی میزان نفوذ آن ها نسبتا بالا است و از درون ابر و غبار عبور می کنند. هر چه فرکانس بیشتر باشد، شدت نفوذ بیشتر ولی بُرد امواج، کوتاه تر می شود. به عنوان مثال هر چیزی که در مجاورت دستگاه نوسان ساز اجاق های میکروویو معمول قرار داشته باشد، به شدت تحت تاثیر ارتعاشات قرار می گیرد. در حالی که اگر نیم متر از منبع ارتعاش دور شود، قدرت امواج به یک صدم کاهش خواهد یافت.

 

 

 

 

امواج دارای طول موج کوتاه، هنگام برخورد به ماده، چنان موجب ارتعاش و تغییر قطب های منفی و مثبت موجود در آن می شوند که این جنبش بالای ملکول ها موجب به هم خوردن شدید آن ها و ایجاد اصطکاک درملکول ها و در نهایت سبب گرم شدن آن ماده می شود. در این میان نقش آب در درون ماده غذایی بارزتر است. زیرا ملکول های آب که قطبی هستند (همچون دیگر ملکول های قطبی)، بیشتر تحت تاثیر نوسانات قرار گرفته و به شدت شروع به جابه جایی در محل خود می کنند. به همین دلیل هر چه غذا رطوبت بیشتری داشته باشد سریع تر تحت تاثیر این امواج قرار می گیرد. البته امروزه اغلب دستگاه هایی که تحت عنوان میکروویو به فروش می رسند، علاوه بر لرزاننده ی (نوسان یا موج ساز) مورد بحث، دارای یک یا چند المنت (سیم فلزی ای که در مقابل جریان برق مقاومت بالایی دارد و موجب گرم شدن آن می شود) هستند که به عنوان گریل (کباب پز) و فر، داخل دستگاه قرار داده شده اند. چنین دستگاه هایی را به عنوان “میکروویو گریل دار” و یا “میکروویو+ گریل+ فر” و یا کامبینیشن (یعنی ترکیب چند دستگاه) می شناسند. معایب اجاق های میکروویو ۱- این دستگاه غذا را در مدت کوتاهی گرم می کند و یا می پزد. ولی غذای طبخ شده در آن چندان خوشمزه نیست. در ضمن در مورد استفاده از آن، چند نکته ی اساسی نیز وجود دارد. منبع ارتعاش در دستگاه میکروویو ثابت است و اگر غذایی در مجاورت آن باشد تنها بخشی که نزدیک منبع ارتعاش قرار دارد گرم می شود. میزان نفوذ امواج در ماده ی غذایی حدود ۳- ۵/۲ سانتی متر می باشد. در داخل دستگاه های قدیمی، چرخاننده ای وجود داشت که با حرکت دادن غذا در جلوی دستگاه های لرزاننده به تمام غذا، اجازه ی دریافت انرژی کافی برای گرم شدن را می داد. اغلب دستگاه های میکروویو علاوه بر سیستم چرخاننده، دارای پروانه ی (عموما فلزی) جداگانه ای نیز هستند که با جابه جا کردن هوا، به همه ی مواد غذایی گرما می رساند.

۲- براساس برخی مطالعات، ارتعاشات شدید میکروویو موجب پاره شدن دیواره ی سلول های غذاها و به هم ریختن ساختمان ظریف برخی مواد غذایی از جمله ویتامین ها شده و آن ها را به سرعت از بین می برد.

در ضمن در اثر به جا ماندن رادیکال های آزاد باقیمانده ی حاصل از ضایعات ویتامین ها و دیگر ملکول های تخریب شده، ممکن است درون غذا ترکیبات جدید خطرناکی ایجاد شود. برخی مطالعات، تغییراتی را در خون افراد استفاده کننده از غذاهای میکروویو شده گزارش نموده اند و همچنین احتمال سرطان زا بودن این دستگاه را مطرح کرده اند.

۳- نمی توان از هر نوع ظرفی در اجاق های میکروویو استفاده کرد. زیرا برخورد امواج با سطح فلزات، ممکن است موجب ایجاد شعله و آتش سوزی و حتی انفجار دستگاه شود. اکنون ظروف فلزی مخصوصی جهت استفاده در میکروویوها ساخته شده است. امروزه ظروف فراوانی با برچسب “قابل استفاده در میکروویو” در معرض فروش هستند، ولی اینکه برای کنترل کیفیت و سلامت آن ها از کدام استاندارد استفاده شده و یا باید استفاده شود به طور دقیق مشخص نیست. برخی ظروف پلاستیکی غیر استاندارد، هنگام تماس با مواد داغ، پلیمرهای شیمیایی منتشر می کنند که برای بدن انسان ایجاد مسمومیت کرده و مصرف غذاهای گرم شده در این ظروف را خطرناک می سازد. به همین دلیل توصیه نمی شود غذا یا نوشیدنی های داغ را در ظروف پلاستیکی نگهداری و یا سرو نمایند.

 

 

 

بحث ضررهای ناشی از استفاده از این دستگاه در طبخ و گرم کردن غذا، از مدت ها پیش مطرح بوده است. طبق نظر مخالفان با استفاده از این دستگاه، امواج این دستگاه علاوه بر ضایعات مواد غذایی، ممکن است به افراد نیز برخورد کرده و موجب ضایعاتی در بدن آن ها شود. طبق مطالعات علمی، حتی استفاده ی طولانی مدت از دستگاه(میکروویو)، به دلیل وجود امواج با طول کوتاه موجب ایجاد ضایعات و سرطانی کردن بافت های بدن فرد استفاده کننده می شود. موادی از نشت امواج حاصل از اجاق های میکروویو گزارش شده که در دراز مدت موجب نابودی برخی افراد استفاده کننده شده و حتی به مرگ برخی آن ها نیز انجامیده است. فرهای میکروویو امروزی نسبت به اولین نسل این دستگاه ها (که بیش از سی سال پیش به بازار آمدند) ایمنی بیشتری دارند. امکان خروج امواج از آن ها بسیار کمتر است و معمولاً در کارخانه توسط دستگاه های حساس، آزمایش و کنترل می شوند. در ضمن این اجاق ها (چه انواع قدیمی و چه انواع پیشرفته ی امروزی)، هیچ نوع تشعشع رادیو اکتیویته ای تولید نمی نمایند. علاوه بر نکات یاد شده، سوختگی ناشی از استفاده از این دستگاه نیز مطرح است، ولی نسبت به سایر روشهای پخت ،احتمال سوختگی کمتر است.

پختن تخم مرغ در این دستگاه، گاه به انفجار آن در محوطه ی اجاق میکروویو منجر می شود. گرم کردن شیر در ظروف شیشه ای، سبب می شود حرارت شیر بسیار بیشتر از حرارت ظرف آن باشد. نوشیدن چنین شیری موجب سوختگی شدید هم گردیده است.

در ضمن مواردی از کاهش سطح هموگلوبین خون در اثر مصرف شیر گرم شده با مایکروویو نیز گزارش شده است. همچنین هنگام گرم کردن شیر مادر ( منظور شیر مادر نگهداری شده در فریزر می باشد) در میکروویو، ایمنوگلبولین های موجود در شیر مادر به سرعت تخریب می شوند. به همین دلیل استفاده از این دستگاه در گرم کردن غذای کودکان توصیه نمی شود. مثال دیگر از تفاوت گرمایی مواد مختلف هنگام گرم کردن آن ها در اجاق میکروویو، گرم کردن غذاها در ظروف سفالی است. ظروف سفالی معمولا از مواد داخل آن گرم تر می شوند. دست زدن به این ظرف موجب سوختگی می شود. به عنوان نمونه ای دیگر، هنگام استفاده از اجاق میکروویو جهت گرم کردن نان شیرینی مربایی، مربای درون شیرینی به شدت گرم می شود در حالی که بقیه ی مواد هنوز خیلی گرم نشده اند.هوای داخل دستگاه میکروویو، بسیار خنک ترازغذ ای در حال پخت و یا گرم شدن است. زیرا ارتعاشات تولیدی اجاق میکروویو، موجب لرزش ملکول های غذایی و همچنین ملکول های هوا می شود؛ ولی این ارتعاشات به گرم شدن هوا نمی انجامد. موفق باشید

 

خانم آیت اللهی

فوق لیسانس تغذیه

 

 

 


موضوعات مرتبط: فناوری و سیستم، سیستم، صنایع غذایی، ،
برچسب‌ها:
[ چهار شنبه 25 ارديبهشت 1392برچسب:, ] [ 17:1 ] [ عیسی میرداروطن ] [ ]

بیاموزیم كه

1. با احمق بحث نكنیم و بگذاریم در دنیای احمقانه خویش خوشبخت زندگی كند.

2. با وقیح جدل نكنیم چون چیزی برای از دست دادن ندارد و روح ما را تباه می‌كند.

3. از حسود دوری كنیم چون اگر دنیا را هم به او تقدیم كنیم باز از زندان تنگ حسادت بیرون نمی آید.

4. تنهایی را به بودن در جمعی كه ما را از خودمان جدا می كند، ترجیح دهیم.

5. از «از دست دادن» نهراسیم كه ثروت ما به اندازه شهامت ما در نداشتن است.

6. بیشتر را بر كمتر ترجیح ندهیم كه قدرت ما در نخواستن و منفعت ما در سبكباری است.

7. كمتر سخن بگوییم كه بزرگی ما در حرفهایی است كه برای نهفتن داریم، نه برای گفتن.

8. از سرعت خود بكاهیم، كه آنان كه سریع تر می دوند، فرصت اندیشیدن به خود نمی دهند.

9. دیگران را ببینیم، تا در دام خویشتن محوری، اسیر نشویم.

10. از كودكان بیاموزیم، پیش از آن كه بزرگ شوند و دیگر نتوان از آنان آموخت.


موضوعات مرتبط: متفرقه، ،
برچسب‌ها:
[ سه شنبه 24 ارديبهشت 1392برچسب:, ] [ 1:4 ] [ عیسی میرداروطن ] [ ]

بابيشتر جويدن، غذا ديرتر تمام مي شود. افرادي که کندتر غذا مي خورند، کمتر مي خورند، زيرا هنگام غذا خوردن، به مغز پيغام سير شدن ارسال مي شود. اگر در خوردن عجله کنيد و غذا را به خوبي نجويد، اگرچه غذا تمام مي شود اما مغز که هنوز پيغام سيري دريافت نکرده است، تصور مي کند که هنوز گرسنه هستيد.
به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، هرچند اغلب مردم از اهميت درست جويدن غذا آگاهي لازم را دارند، اما به اين امر مهم توجه چنداني نمي کنند. اين در حالي است که جويدن اولين مرحله در روند هضم غذا به حساب مي آيد. در واقع برخلاف تصور برخي افراد، روند هضم در معده آغاز نمي شود بلکه به محض ورود مواد غذايي به دهان اين روند شروع مي شود.

آنزيم هاي موجود در بزاق دهان و عمل جويدن، کمک مي کند تا غذا شکسته شود. به نقل از سايت «نيوزويک»، جويدن صحيح نقش مهمي در هضم کامل غذا، حفظ وزن و در نهايت سلامت بدن ايفا مي کند. در اين مطلب به ۷مورد اشاره شده است تا بدانيم چرا بايد غذا را خوب بجويم.

افزايش جذب ويتامين ها و مواد معدني

هنگامي که با جويدن کامل، غذا شکسته مي شود، روده ها راحت تر مواد مغذي را به خود جذب مي کند. برخي مواد غذايي مانند مغز ميوه ها و برخي سبزيجات خام به طور کامل در معده شکسته نمي شود و نياز به جويدن کامل دارد.

همچنين هنگامي که غذا خوب جويده مي شود، سيستم هاضمه پيغام رسيدن غذا را دريافت مي کند و اين امر باعث مي شود، سيستم گوارشي اسيد ترشح کند. اين اسيد غذا را هضم و به بدن کمک مي کند مواد مغذي لازم را جذب کند.

حفظ وزن سالم

با بيشتر جويدن، غذا ديرتر تمام مي شود. افرادي که کندتر غذا مي خورند، کمتر مي خورند، زيرا هنگام غذا خوردن، به مغز پيغام سير شدن ارسال مي شود. اگر در خوردن عجله کنيد و غذا را به خوبي نجويد، اگرچه غذا تمام مي شود اما مغز که هنوز پيغام سيري دريافت نکرده است، تصور مي کند که هنوز گرسنه هستيد. در اين موارد، به احتمال زياد، خوردن ادامه پيدا مي کندو به مرور به افزايش وزن منجر مي شود.

ترکيب کامل ماده غذايي با بزاق دهان

اين امر به چند علت اهميت دارد؛ آنزيم هاي موجود در بزاق دهان به شکسته شدن غذا کمک مي کند. اين آنزيم ها در شکسته شدن چربي نيز نقش موثري دارد. زماني که غذا به آرامي جويده مي شود، ماده غذايي به مدت طولاني تر در معرض بزاق دهان و آنزيم هاي مربوط به آن قرار مي گيرد. اگر چربي ها شکسته نشود مشکل گوارشي ايجاد مي کند. با ترکيب کامل مواد غذايي با بزاق دهان، غذا به راحتي از مري پايين مي رود.

نياز به انرژي کمتر براي هضم غذا

بدن براي هضم غذا، انرژي زيادي مصرف مي کند. اگر غذا درست جويده نشود، سيستم هاضمه مجبور است انرژي بيشتري صرف کند و براي شکسته شدن غذا سخت تر کار کند. اما غذايي که به خوبي جويده شده است، در سيستم هاضمه به راحتي حرکت مي کند.

 حفظ سلامت دندان ها

روند آرام جويدن مواد غذايي، براي حفظ سلامت دندان ها نيز مفيد است. زيرا نوعي ورزش براي استخوان هاي فک به حساب مي آيد و به آن استحکام مي بخشد. بزاقي که هنگام جويدن غذا در دهان توليد مي شود، براي از بين بردن باکتري هاي دهان لازم است. هرچه باکتري کمتري در دهان باشد، تراکم جرم و احتمال پوسيدگي دندان نيز کاهش پيدا مي کند.

کاهش باکتري اضافه در روده ها

اگر غذا به خوبي جويده نشود، به دليل بزرگ بودن ذرات آن هضم کامل در معده سخت تر مي شود. مواد غذايي هضم نشده باعث افزايش باکتري در روده ها و در نتيجه بروز علايم مختلف مي شود، از جمله:

۱ - باکتري بيش از حد،گاز معده و نفخ ايجاد مي کند.

۲ - به علت رشد بيش از حد باکتري، برخي افراد دچار اسهال يا يبوست مي شوند.

۳ - درد معده نيز علايم شايع رشد بيش از حد باکتري در سيستم گوارشي است.

لذت بردن از غذا

سريع خوردن غذا مانع از چشيدن طعم واقعي غذا مي شود.
براي اين که از غذا خوردن لذت ببريد، لقمه هاي غذا را به آرامي بجويد. براي تعداد دفعات جويدن نمي توان توصيه خاصي کرد زيرا مدت زمان آن براي هر نوع غذا متفاوت است


موضوعات مرتبط: بهداشت، ،
برچسب‌ها:
[ یک شنبه 22 ارديبهشت 1392برچسب:, ] [ 23:3 ] [ عیسی میرداروطن ] [ ]

  • وایمکس بخریم یا نه؟

    وایمکس بخریم یا نه؟
      وایمکس نامی برای تکنولوژی است که در سراسر جهان برای اینترنت در حال حرکت مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این حال این تکنولوژی در کشور ما که از فقر پهنای باند و توزیع اینترنت رنج می‌برد برای ابتدایی‌ترین شکل یعنی اتصال ثابت به اینترنت به کار می‌رود.


موضوعات مرتبط: رایانه ، ،
برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ شنبه 21 ارديبهشت 1392برچسب:, ] [ 23:38 ] [ عیسی میرداروطن ] [ ]

محصولات زنبور عسل :

   زنبور عسل دو نوع محصول تولید می کند، اول آن عده از محصولاتی که وی در جستجویشان به خارج از کندو پرواز کرده با خود به کنــــــــدو می آورد که آن ها را ( محصــولات خارج از کندو) می نامیم و عبــارتند از : عسل ، عسلک ، بره مــــــوم و گرده گل .

نوع دوم آن هایی هستند که زنبور آن ها را در داخل بدن و به وسیله غدد معینی تولید نموده در کندو مورد اســتفاده قرار می دهد که آن ها را ( محصولات داخل کندو ) می نامیم . مثل : موم ، زهر ، ژله رویال.

   بقیه را در ادامه مطلب بخوانید.


موضوعات مرتبط: دامپروری، پرورش حشرات، ،
برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ پنج شنبه 12 ارديبهشت 1392برچسب:, ] [ 20:35 ] [ عیسی میرداروطن ] [ ]

انجماد مواد غذایی به روش غوطه‌وريImmersion freezing :

در اين روش ماده غذايي به صورت مستقيم در ماده سرمازا غوطه‌ور گرديده و يا ماده سرمازا روي محصول اسپري مي‌گردد. تماس بيشتر بين محصول و ماده سرمازا اين امكان را فراهم مي‌سازد تا انتقال حرارت به دليل كاهش مقاومت به بهترين صورت انجام گيرد. البته در روش‌هايي كه بين محصول و ماده سرمازا تماس مستقيم برقرار مي‌گردد، ضروري است ماده سرمازا از قابليت انتقال حرارت بالايي برخوردار بوده و ويسكوزيته آن در درجات حرارت پايين كم باشد. بعلاوه در محصول بو و طعم خاص ايجاد نكرده، رنگ، بافت و ظاهر آن را تغيير ندهد.

مواد سرمازايي كه در روش غوطه‌وري مورد استفاده قرار مي‌گيرند به دو گروه تقسيم مي‌گردند:

1- مواد سرمازاي با برودت كم كه محصول معمولاً در تماس مستقيم با آن قرار گرفته و در آن غوطه‌ور مي‌گردد مثل: محلول كلرور سديم(آب نمک) و محلول‌هاي قندي.

2- مواد سرمازاي با برودت زياد (Cryogen) كه در ابتدا به صورت گاز بوده و در اثر فشار از حالت گاز به مايع تبديل مي‌شوند. اين مواد با جذب گرما از ماده غذايي در حال انجماد، مجدداً تغيير حالت داده و تبخير مي‌گردند، و در اين حال برودت مورد نظر را فراهم مي‌نمايند.

منجمد كردن با استفاده از گاز‌هاي مايع Cryogenic Freezing :
انجماد مواد غذايي با استفاده از مواد سرمازاي كرايوژن سريع‌ترين روشي است كه امروزه در صنايع غذايي از آن استفاده مي‌شود. دي‌اكسيدكربن به صورت جامد يا مايع، نيتروژن مايع معمولي‌ترين مواد سرمازا هستند كه در اين روش مورد استفاده قرار مي‌گيرند.
دي‌اكسيدكربن: در صنايع ماهي به طور معمول از دي‌اكسدكربن براي سرد كردن، انجماد و بسته‌بندي در اتمسفر تحت كنترل استفاده مي‌شود. دي‌اكسيدكربن قادر است ماهي را در دماي 78- درجه سانتی گراد منجمد كند. در انجماد فرآورده‌هاي دريايي معمولاً از شكل مايع آن استفاده مي‌شود. اين مايع پس از استفاده در فشار اتمسفر منبسط شده و به شكل گاز در‌مي‌آيد. براي انجماد محصول معمولاً آن را از زير يك دوش يا آب‌پاش مخصوص در حين عبور، دي‌اكسيدكربن تحت فشار بر روي محصول كه روي نوار نقاله در حركت است پاشيده مي‌شود. هم‌زمان با خروج از مخزن، دي‌اكسيدكربن با جذب مقدار زيادي گرما از حالت مايع به صورت گاز در‌مي‌آيد، در نتيجه به دليل جذب گرما، محصول به سرعت سرد و سپس منجمد مي‌شود.

نيتروژن مايع:

 نيتروژن مايع درحال حاضر معمول‌ترين ماده سرمازايي است كه براي انجماد فوق سريع مواد غذايي مورد استفاده قرار مي‌گيرد. البته در سيستم‌هاي جديد به جاي غوطه‌وري از روش اسپري نيتروژن مايع استفاده مي‌شود. در اين حالت با توجه به اين كه نيتروژن مايع در فشار اتمسفر در دماي 196- درجه سانتی گراد به جوش مي‌آيد، لذا بلافاصله پس از اسپري ماده غذايي، نيتروژن به صورت گاز درآمده و در همين حال گرماي محصول را گرفته و آن را سرد و در نهايت منجمد مي‌نمايد.
براي انجماد به روش اسپري، ماده غذايي به صورت بسته‌بندي شده يا بدون بسته‌بندي بر روي نوار نقاله سوراخ‌دار قرار داده شده و نوار به داخل تونل انجماد هدايت مي‌گردد. استفاده از گاز نيتروژن سرد در مراحل اوليه ورود ماده غذايي به تونل انجماد اين حسن را دارد كه از طريق كاهش تدريجي درجه حرارت، از بروز شوك حرارتي و نتيجتاً ايجاد ترك، شكستگي يا آسيب‌هاي ديگر در مواد غذايي جلوگيري مي‌گردد.
غوطه‌وري ماده غذايي در نيتروژن مايع مانع از كاهش وزن محصول گرديده و با افزايش چشمگير در سرعت انجماد، از بروز آسيب‌هاي ناشي از انجماد كند در محصول جلوگيري به عمل مي‌آورد.استفاده از اين روش در مقايسه با روش هواي متحرك به فضاي كمتري نيازمند بوده، از نظر ميزان انرژي مصرفي نيز با صرفه‌تر مي‌باشد.

منبع:http://www.etarh.com


موضوعات مرتبط: صنایع غذایی، نگه داری، ،
برچسب‌ها:
[ چهار شنبه 11 ارديبهشت 1392برچسب:, ] [ 22:57 ] [ عیسی میرداروطن ] [ ]

تعریف خشک کردن:

عمل خشک کردن یعنی گرفتن آب از مواد غذایی توسط حرارت تحت عمل تبخیر یا تصعید.

می توان گفت وجود آب در یک ماده غذایی عامل اصلی برای رشد و نمو و فعالیت میکروب و فعل و انفعالات شیمیایی است که مقدار آب برای این قبیل فعالیت ها را فعالیت آبی (AW) می نامند.

مثلا یکی از مهم ترین عواملی که موجب ماندگاری طولانی مدت در حبوبات، غلات و همچنین ادویه ها می شود، کاهش رطوبت آن ها تا حد مناسب است. از دیگر مزایای خشک کردن، کم شدن وزن و حجم محصول و سهولت استفاده(مانند قهوه فوری) می باشد.

انواع خشک کردن:

به دو صورت طبیعی و مصنوعی انجام می پذیرد:

روش طبیعی:

خشک کردن طبیعی که توسط انرژی خورشیدی صورت می گیرد، مزایا و معایبی دارد؛ بدین صورت که خشک کردن طبیعی نیاز به فضای کافی برای گسترانیدن مواد غذایی دارد و در معرض آلودگی هوا، گرد و غبار می باشد. همچنین امکان انتقال آلودگی توسط حشرات نیز وجود دارد. مناطقی که هوای مرطوب دارند یا دارای رطوبت بالایی می باشند، برای خشک کردن به صورت طبیعی مناسب نیستند، ولی از مزایای این روش می توان مقرون به صرفه بودن آن نسبت به روش مصنوعی را نام برد.

روش مصنوعی:

این روش توسط یکسری دستگاه ها و وسایل ویژه و انواع خشک کن ها در صنعت انجام می گیرد. محصول به دست آمده در این روش نسبت به روش قبلی کیفیت بهتری دارد.

انتخاب مواد اولیه:

انتخاب مواد خام و نوع واریته ی محصول یکی از عوامل مهم قبل از خشک کردن می باشد، چرا که در حین عملیات خشک کردن کمترین صدمه به بافت وارد می شود.

باید از میوه ها و سبزی های تازه و با کیفیت مناسب استفاده شود و مواد نارس و خام اصلا برای خشک کردن مناسب نیستند. البته در خشک کردن طبیعی چون از نور خورشید استفاده می شود، می توان میوه های تا حدی نارس را نیز در نظر گرفت، چرا که در حین عملیات رنگ آن ها توسعه و بهبود می یابد.

مکانیسم خشک کردن:

درون یک تکه از ماده غذایی، شکاف ها، منافذ، مجاری یا شبکه موئینی وجود دارد که در هنگام خشک کردن، آب در این فضا و مجاری به حرکت در می آید و به سطح پیش می رود. در این جا قند، نمک ها و سایر اجزاء محلول در آب از غشاء و دیواره سلولی گذشته اند و توسط آب حمل و به قسمت سطح منتقل می شوند.

آب در سطح خارج شده، اما مواد دیگر در سطح باقی می مانند، علت این که در هنگام خشک شدن در سطح میوه ها یک لایه تراوش قندی و چسبناک می باشد همین است.

کیفیت مواد غذایی در فرآیند خشک کردن:

هر چه قدر ماده ی غذایی بیشتر خشک شود، رنگ سبز بیشتر از دست می رود، از شدت رنگ زرد کاروتن کاسته شده و رنگ سبز کلروفیل تبدیل به زیتونی رنگ می شود.

مواد فرار ایجاد کننده ی طعم و عطر، به همراه آب از ماده ی غذایی خارج می شوند که البته این میزان به درجه حرارت و غلظت مواد جامد بستگی دارد.

مواد فرار در مراحل اولیه خشک کردن از دست می روند. به همین دلیل ادویه ها را در درجه حرارت پایین خشک می کنند. توصیه می شود برای حفظ بهتر عطر و طعم سبزیجات در منزل، از پنکه جهت خشک کردن آن ها استفاده شود که این مورد به حفظ کیفیت محصول کمک می نماید، چرا که در درجه حرارت بالا محصول عطر و طعم خود را بیشتر از دست می دهد و همین طور سرعت خشک شدن بیشتر می شود.

اثرات تغذیه ای:

طبیعی است در جریان خشک کردن، ویتامین ها(خصوصا انواع محلول در آب مانند ویتامین های C، B و...) با از دست دادن آب کاهش می یابند، ولی ویتامین های محلول در چربی(مانند ویتامین های A ،E و...) تا حدی در قسمت ماده ی خشک باقی می مانند.

کاهش ارزش تغذیه ای در هنگام آماده سازی ماده غذایی(مثلا در خرد کردن)، بسیار بیشتر از عملیات خشک کردن می باشد.

موارد بالا در خشک کردن به روش مصنوعی با کیفیت بهتری حفظ می شوند.

میکروارگانیسم ها:

کپک ها قادر هستند روی مواد غذایی تا رطوبت 12 درصد رشد کنند، مخمرها و باکتری ها برای رشد به رطوبت بیشتری نیاز دارند(بیشتر از 30 درصد).

میوه ی خشک، غلات و حبوبات که تقریبا 16 درصد رطوبت دارند، اگر در جای مرطوب نگهداری شوند، در معرض کپک های هوازی خواهند بود.

شستشو و ضدعفونی کردن سبزیجات و میوه جات قبل از عملیات خشک کردن بسیار حائز اهمیت است. چرا که انگل های بیماری زا در حین فرآیند خشک کردن باقی می ماند و نابود نمی شوند.

همچنین نظافت سطوح خشک کردن، چاقو و وسایل کار در حین عملیات بسیار مهم است.

محل نگهداری محصولات خشک شده:

محصولات خشک شده باید در محل خنک و خشک نگهداری شوند.

پگاه محمدزادهکارشناس صنایع غذایی


موضوعات مرتبط: صنایع غذایی، نگه داری، ،
برچسب‌ها:
[ چهار شنبه 11 ارديبهشت 1392برچسب:, ] [ 22:43 ] [ عیسی میرداروطن ] [ ]
در جهت تقویت هوش بهتر است از غذاهایی كه ارزش غذایی ندارند بپرهیزید، غذاهایی كه فقط باعث چاقی شما میشوند نه تنها حافظه شما را تقویت نمی كنند بلكه كلسترول خونتان را نیز بالا می برند. اما 10 ماده غذایی هم هستند که برای تقویت هوش در اولویت قرار دارند که به ترتیب زیر می باشد :

1. اسفناج :

اسفناج به دلیل بافت های گیاهی كه دارد از بسیاری از بیماری ها در خانم ها پیشگیری می كند. تحقیقات نشان می دهد خانم هایی كه از اسفناج و سبزی های سبز دیگری استفاده می كنند، پیر شدن سلول هایشان را به تاخیر می اندازند. اسفناج به دلیل آنزیم هایی كه در برگ های آن وجود دارد، سیناپس بین سلول های را تسهیل می بخشد و هوش را تقویت می كند. اسفناج دارای ماده دارویی به نام فولیك اسید است كه در جهت تقویت حافظه موثر می باشد و هم چنین برای افرادی كه دارای عارضه قلبی هستند نیز بسیار مفید می باشد. اسفناج حاوی مواد آنتی اكسیدان نیز می باشد

2. قهوه :

قهوه دارای موادی مانند : آنتی اكسیدانها، آمینو اسید، ویتامین و مینرال است. بخصوص اگر دانه های قهوه را دم كنید و بخورید در جهت تقویت حافظه بسیار مفید می باشد. قهوه به دلیل كافئینی كه دارد در جهت تقویت حافظه مفید است. قهوه هم چنین بر ضد آلزایمر میباشد و با مصرف مداوم قهوه دچار آلزایمر نخواهید شد.


3. غلات :

غلاتی مانند سویا، لوبیا، نخود فرنگی، عدس دارای روغن بسیار مفیدی هستند كه در جهت تقویت حافظه لازم می باشد.


4. میوه و سبزیجات :

میوه و سبزیجات دارای آنتی اكسیدان های بسیار مفیدی هستند. میوه و سبزیجات برای تقویت حافظه بسیار مفیدند.


5. تخم مرغ :

تخم مرغ ماده بسیار مفیدی در جهت تقویت حافظه می باشد بخصوص این كه مادران باردار به هنگام بارداری ، تخم مرغ مصرف كنند در هوش فرزندشان بسیار موثر است.


6. ماست :

آیا می دانید یك پیاله ماست دارای امگا 3 و دی اچ ای می باشد. امگا 3 و دی اچ ای مواد بسیار مفیدی در جهت تقویت حافظه می باشند. اگر فرزندتان در زمان رشدش هر روز ماست مصرف كند، تاثیر بسیاری را بر روی رشد او می گذارد.


7. انبه :

این میوه ماده ی دیگری است كه در تقویت حافظه بسیار مفید می باشد. با این كه میوه چرب است و دارای بافتهای چربی می باشد اما باعث می شود كه گردش خون تسریع یابد. هنگامی كه گردش خون سریعتر شود باعث می شود خون بیشتری به مغز برسد و همچنین این میوه در حافظه نیز موثر است.


8. سیب زمینی :

محققان استرالیایی به تازگی دریافته اند كه موادی مانند كربوهیدرات ها كه به وفور در سیب زمنی یافت می شوند باعث تقویت حافظه می شوند.


9. ماهی :

ماهی نیز یكی دیگر از مواد غذایی است كه باعث تقویت و رشد سرییع تر سلول های مغز می شود و در نتیجه باعث تقویت حافظه می شود. ماهی برای عارضه ی قلبی نیز مفید است.


10. شكلات :

شكلات نیز یكی دیگر از موادی است كه باعث تقویت حافظه می شود. البته بهتر است شكلات هایی را مصرف كنید كه یا تلخ هستند و یا شكلات هایی را كه حاوی شیر باشند.

   



موضوعات مرتبط: بهداشت، ،
برچسب‌ها:
[ چهار شنبه 11 ارديبهشت 1392برچسب:, ] [ 22:38 ] [ عیسی میرداروطن ] [ ]

 

کاسنی گیاهی علفی و یک ساله است. ساقه های آن گرد و قطور با گل های آبی آسمانی و برگ های سبز کم رنگ و یا پررنگ و تلخ است.

اگرچه این  گیاه بومی کشورهای آفریقای شمالی، آسیا و اروپاست امروزه در سراسر جهان کشت می شود. مصری های باستان از این گیاه برای تصفیه خون و دفع سموم کبد استفاده می کردند. ریشه کاسنی به عنوان جایگزین قهوه و قسمت های دیگر نیز در پخت و پز و به عنوان دارو مورد استفاده قرار می گیرد.

 

خواص کاسنی: 

1-  ریشه کاسنی با افزایش جریان زردآب، به بدن کمک می کند تا مواد غذایی و مایعات موجود در بدن بهتر هضم شوند.

2- پماد تهیه شده از برگ های له شده آن برای درمان التهاب و ورم چشم استفاده می شود.

3- کاسنی  در پیش گیری از پوکی استخوان، سرطان روده و سینه موثر است.

4- مخلوطی از آب کاسنی، هویج، کرفس و جعفری، غذایی مغذی برای اعصاب، چشم و سیستم عضلانی به حساب می آید.

5- این گیاه که خاصیت طبیعی رونده دارد، با یبوست حاد مقابله می کند.

6- آب کاسنی همراه با کرفس و جعفری خاصیت تقویت کنندگی دارد و برای بیماران کم خون بسیار مفید است.

7- مصرف پودر ریشه خشک آن همراه با عسل برای درمان برونشیت حاد مفید است.

8- مصرف خوراکی کاسنی سردرد را برطرف می کند در حالی که مصرف موضعی آن به عنوان کمپرس، التهاب ایجاد شده بر اثر آرتروز را کاهش می دهد.

9- این گیاه قلب، کبد و کلیه را فعال می کند.

10- مالیدن آب کاسنی به محل های خارش بدن بسیار مفید است.

11- ریشه کاسنی خلط آور است.

12- ریشه کاسنی برای تقویت معده، زیاد کردن ادرار و رفع درد مفاصل مفید است و ضدیرقان می باشد.

13-  برگ کاسنی دارای مقداری ویتامینc است و در نتیجه در حفظ جوانی موثر است.

14- ریشه کاسنی ورم و التهاب لثه را از بین می برد.

15- اثر میکروب کشی آن از آنتی بیوتیک ها بیشتر است.

16-کاسنی برای رفع بیماری زردی و یرقان توصیه می شود.

17- کاسنی از ابتلا به قولنج پیش گیری می کند.

منبع: بیتوته


موضوعات مرتبط: طب سنتی، ،
برچسب‌ها:
[ چهار شنبه 11 ارديبهشت 1392برچسب:, ] [ 22:31 ] [ عیسی میرداروطن ] [ ]

زاد روز ولادت یگانه دوخت پیامبر اکرم حضرت فاطمه سلام الله علیه  و روز زن  بر تمامی مادران دلسوز مبارک باد


موضوعات مرتبط: متفرقه، ،
برچسب‌ها:
[ چهار شنبه 11 ارديبهشت 1392برچسب:, ] [ 5:58 ] [ عیسی میرداروطن ] [ ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

به وبلاگ حرفه وطن خوش آمدید
نويسندگان
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان حرفه وطن و آدرس herfevatan.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





آرشيو مطالب
اسفند 1396
فروردين 1396 اسفند 1395 بهمن 1395 دی 1395 خرداد 1395 فروردين 1395 آذر 1394 شهريور 1394 مرداد 1394 تير 1394 خرداد 1394 ارديبهشت 1394 فروردين 1394 اسفند 1393 بهمن 1393 دی 1393 آذر 1393 آبان 1393 مهر 1393 شهريور 1393 مرداد 1393 تير 1393 خرداد 1393 ارديبهشت 1393 فروردين 1393 اسفند 1392 بهمن 1392 دی 1392 آذر 1392 آبان 1392 مهر 1392 شهريور 1392 مرداد 1392 تير 1392 خرداد 1392 ارديبهشت 1392 فروردين 1392 اسفند 1391 بهمن 1391 دی 1391
امکانات وب

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 5
بازدید دیروز : 3
بازدید هفته : 5
بازدید ماه : 2126
بازدید کل : 218257
تعداد مطالب : 511
تعداد نظرات : 65
تعداد آنلاین : 1



Alternative content



استخاره آنلاین با قرآن کریم


تعبیر خواب آنلاین

خطاطي نستعليق آنلاين